یزدفردا"فوتبال جهان - پله. ستاره بی‌چون و چرای برزیلی‌ها در زمین فوتبال که هنوز هم خیلی‌ها برزیل را با نام او می‌شناسند در گفت‌وگویی تمام المپیکی با روزنامه «لوپاریزین» فرانسه می‌گوید قرار است مشعل المپیک را روشن کند.
یزدفردا"فوتبال جهان - پله. ستاره بی‌چون و چرای برزیلی‌ها در زمین فوتبال که هنوز هم خیلی‌ها برزیل را با نام او می‌شناسند در گفت‌وگویی تمام المپیکی با روزنامه «لوپاریزین» فرانسه می‌گوید قرار است مشعل المپیک را روشن کند.

روزنامه خبرورزشی / کارن فیروزی؛ دو روز ديگر به شروع بازي‌هاي المپيك ريو باقي ‌مانده و قرار است ورژن 2016 اين بازي‌ها با حضور چهره‌هاي سرشناس سياسي و ورزشي استارت بخورد. در اين ميان برزيلي‌ها كه هميشه به داشتن تيم فوتبال قدرتمند به خودشان مي‌باليدند حالا بايد در بقيه رشته‌هاي ورزشي هم خودي نشان دهند هرچند كه هنوز هم مهم‌ترين طلايي كه اين كشور در بازي‌هاي پيش‌رو در پي به دست ‌آوردنش است، طلاي فوتبال است. برزيلي‌ها قرار است مشعل اصلي را هم به دست يكي از فوتباليست‌هاي اسطوره‌اي دنيا در مراسم افتتاحيه روشن كنند؛ پله. ستاره بي‌چون و چراي برزيلي‌ها در زمين فوتبال كه هنوز هم خيلي‌ها برزيل را با نام او مي‌شناسند قرار است مشعل المپيك را روشن كند. اين موضوعي است كه خود پله در گفت‌وگويي تمام المپيكي با روزنامه «لوپاريزين» فرانسه به آن اشاره مي‌كند. او كه به تازگي براي سومين بار ازدواج كرده و جشن تولد 75 سالگي‌‌اش را گرفته از برگزاري بازي‌ها در برزيل و شانس كشورش براي قهرماني در رشته‌هاي مختلف حرف زده است.

* دو سال پيش بود كه جام جهاني‌ در برزيل برگزار شد و حالا قرار است بازي‌هاي المپيك در ريو برگزار شود. چه انتظاري از برگزاري اين بازي‌ها در اين شهر داريد؟
فكر مي‌كنم برزيل بهترين مكان براي برگزاري بازي‌هاي المپيك است. هنوز خاطره برگزاري آخرين جام جهاني‌ را داريم. شكست برزيل در نيمه‌نهايي يك فاجعه اساسي بود كه با هيچ چيزي توجيه نمي‌شود. حالا مطمئن هستم بازي‌هاي المپيك عالي برگزار خواهد شد. اين تورنمنت، تورنمنتي براي همه است‌؛ شبيه يك جشن است. در جام جهاني‌ فقط صحبت از فوتبال است كه براي همه برزيلي‌ها مهم است ولي اين بار، بحث بر سر ورزش‌هاي زيادي است. به هر حال براي همه افرادي كه قرار است در اين تورنمنت شركت كنند فوق‌‌العاده خواهد بود.

* اين درست است كه مي‌گويند شما از اينكه در بازي‌هاي المپيك شركت نكرده‌‌ايد پشيمان هستيد؟
بله، خيلي هم پشيمان هستم و حسرت مي‌خورم. وقتي 16 سالم بود به تيم سانتوس رفتم. من با برزيل جام جهاني‌ 1958 را بازي كردم و تبديل به فوتباليست حرفه‌اي شدم. در نتيجه در هيچ دوره‌اي از بازي‌هاي المپيك شركت نكردم چون اجازه اين كار را نداشتم. در آن زمان فقط آماتورها مي‌توانستند در المپيك بازي كنند. به همين خاطر است كه هيچ وقت نتوانستم قهرمان المپيك شوم. المپيك تنها تورنمنتي است كه نتوانسته‌ام در آن بازي كنم.

* خب براي المپيك پيش‌رو، براي تماشاي بازي‌ها مي‌رويد؟
فوتبال را كه مطمئناً دنبال مي‌كنم. بقيه ورزش‌ها را در حد امكان خواهم ديد.

* مشعل المپيك را چه كسي روشن مي‌كند. خودتان؟
افتخار انجام اين كار به من رسيده است. وقتي برزيل براي برگزاري بازي‌هاي المپيك انتخاب شد مشعل به من رسيد. در مراسم افتتاحيه بازي‌هاي المپيك آتلانتا در آمريكا، من براي اولين بار با محمدعلي روبه‌رو شدم. كسي كه قرار بود آخرين حمل‌كننده مشعل المپيك باشد. آن صحنه يكي از بزرگترين خاطرات ورزشي من است. فرصتي فوق‌‌العاده براي من و كشورم دست داد.

* كودكان برزيلي هنوز هم به همان اندازه كودكي شما به ورزش علاقه دارند؟
اووه، بله! وقتي من بچه بودم مثل الان تكنولوژي وجود نداشت كه بازي‌ها را دنبال كنيم. حالا زندگي كردن خيلي راحت شده است. كودكان برزيلي هنوز هم رؤياي ورزش را دارند و من ترديدي در اين مورد ندارم.

* به نظر شما بهترين ورزشكار تاريخ المپيك كيست؟
من هيچ وقت در المپيك شركت نكردم وگرنه مي‌گفتم خودم! به هر حال اگر قرار باشد جدي به اين سؤال جواب بدهم بايد بگويم اين روزها بهترين ورزشكار المپيكي يوسين بولت است. او استايلش را به بقيه تحميل كرده و همين حالا تبديل به اسطوره شده است. بازي‌هاي المپيك با فوتبال متفاوت است و مقايسه كردن اينها با هم كار دشواري است ولي بولت به نظرم يك سر و گردن بالاتر است. من ارباب فوتبال بودم و بولت ارباب نسل جديد است.

* در گذشته چه؟ كدام ورزشكار را خيلي ويژه دوست داشتيد؟
بايد بگويم محمدعلي. او كسي بود كه خيلي تحسينش مي‌كردم.

* به غير از فوتبال ‌دوست داشتيد در كدام رشته ورزشي در المپيك شركت مي‌كرديد؟
همه ورزش‌ها را دوست داشتم: تنيس، بوكس و... دوست داشتم با محمدعلي مبارزه كنم پس بوكس را انتخاب مي‌كردم. فكر مي‌كنم در بوكس مي‌توانستم خوب باشم چون گهگاهي مبارزه مي‌كردم.

* به نظر شما كدام ورزشكاران برزيلي مي‌توانند در ريو بدرخشند؟
شناگرهاي ما دوران خوبي را سپري مي‌كنند. البته در واليبال و چند رشته ديگر هم شانس داريم ولي چيزي كه برزيلي‌ها مطلقاً به دنبال آن هستند قهرماني در فوتبال است. تنها عنوان قهرماني كه ما در فوتبال نداريم همين قهرماني در المپيك است. از صميم قلب آرزو مي‌كنم قهرمان شويم.

* و اگر اين اتفاق بيفتد فكر مي‌كنيد واكنش مردم برزيل چه خواهد بود؟
مهم‌ترين چيز براي برزيل اين است كه در وهله اول بازي‌هاي المپيك را مطمئن و همراه با موفقيت برگزار كند. بعد از اين مورد مي‌شود افتخار كرد كه بازي‌هاي باكيفيتي را برگزار كرده‌ايم. اگر هم در فوتبال قهرمان المپيك شويم ترديدي ندارم كه مردم به خيابان مي‌ريزند. مثل يك كارناوال خواهد شد. واقعاً اميدوارم شانس به دست ‌آوردن اين مدال طلا را داشته باشيم.

* بازي‌هاي نيمار كه تأكيد زيادي براي حضور در المپيك داشت را به طور ويژه دنبال مي‌كنيد؟
نيمار هم كار را در تيم من يعني سانتوس شروع كرد. پسرم مربي جوانان باشگاه است‌؛ موردي كه براي من خيلي مهم است. نيمار چند سال پيش زير نظر او كار كرده‌؛ خب طبيعي است كه نگاه خاصي به او داشته باشيم. حالا او به مسيرش در بارسلونا ادامه مي‌دهد و خوشحالم كه باشگاهش هم به او اجازه داد در المپيك حاضر باشد. اميدوارم در بازي‌هاي المپيك روي فرم باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا